kulturka podwórka i placu

opublikowane: 27 lis 2013, 12:53 przez eMSA Inicjatywa Edukacyjna   [ zaktualizowane 27 lis 2013, 13:34 ]
https://plus.google.com/u/0/photos/105259009233878765810/albums/5951048458310992321
Tutaj
obejrzycie więcej zdjęć z tych warsztatów

Dziś kolejne połączenie naszej pracy konsultingowej w zakresie przestrzeni publicznej i ławkologii z przestrzenną i kulturową edukacją dzieci. W ramach projektu KULTURKA PODWÓRKA 3D kolejny raz zorganizowaliśmy edukacyjne warsztaty makieciarskie dla dzieci, tym razem w szkole podstawowej na osiedlu Nadodrze we Wrocławiu, u naszych dobrych przyjaciół-dzieci:) Tematem zajęć był PLAC. Pytaliśmy, czym co to jest PLAC, co się na nim robi, co jest potrzebne, by powstał w pustej przestrzeni. Okazało się, że PLAC oznacza dla dzieci całkowicie co innego, niż dla architektów, szczególnie młodych wolontariuszy, studentów, którzy wspólnie z nami prowadzili warsztaty.

Dla studentów architektury (i architektów, co stwierdził niedawno projektant przebudowy Pl. Nowy Targ*) PLAC jest pustym miejscem w mieście. Dla dzieci PLAC jest miejscem zapełnionym przez ludzi i sklepy, to po prostu targowisko. Gdy spytaliśmy "jakie są najważniejsze place we Wrocławiu?", dzieci odpowiedziały: Dworzec Świebodzki, Po warsztatach rozmawialiśmy z osobami dorosłymi. Dla nich PLAC, to również targowisko.

Dlaczego ważna jest ta rozbieżność semiotyczna? Gdy w dokumentach planistycznych, urbanistycznych i innych administracyjnych dotyczących przestrzeni, pojawia się wyraz plac, odbiorcy (mieszkańcy, nie-architekci, nie-urbaniści) mogą całkowicie inaczej rozumieć te zapisy. Podobnie jest podczas spotkań z mieszkańcami - wiele razy słysząc PLAC z ust tzw. profesjonalistów (projektantów), wizualizują oni coś innego, niż ci projektanci. W semiotyce i językoznawstwie strukturalistycznym jest to podstawowa różnica między ZNACZĄCYM (wyraz) i ZNACZONYM (wizualizacja). Warto o tym pamiętać i ZAWSZE definiować pojęcia, a w czasie rozmów na początku upewnić się, że mówimy o TYM SAMYM.

Po rozmowie z dziećmi przystąpiliśmy do wyjaśnienia im naszego rozumienia wyrazu PLAC. Opowiedzieliśmy o pustych miejscach w mieście oraz sposobach ich powstawania. Rozmawialiśmy z dziećmi o tym, co robi się na takich PLACACH, a co robi się na PLACACH opisanych przez dzieci na początku. Podkreśliliśmy różnice w obu typach PLACÓW. Dzieci wskazały jedną podstawową: na PLACU-targowisku robi się zakupy, a na PLACU-wolnym-miejscu po prostu się siedzi i patrzy. To bardzo ciekawa interpretacja przestrzeni.

Po rozmowach i rysunkach dzieci przystąpiły do makietowania. Na zdjęciach widzicie efekty ich pracy - PLACE-wolne-miejsca, zatem to ten drugi typ. Po wyznaczeniu przestrzeni placu dzieci otrzymały kartonikowe, pomarańczowe szablony z nacięciami, które na podstawie wzoru musiały wygiąć tak, aby powstała z nich ławka. Później w różnych konfiguracjach ustawiały te ławki na placach aż zdecydowały, jak je zamocują trwale. W ten sposób powstały PLACE zaprojektowane przez dzieci.

Projekt KULTURKA PODWÓRKA 3D jest realizowany w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie edukacji i animacji kulturalnej.

* Naszą skrótową krytykę przebudowy Placu Nowy Targ we Wrocławiu możecie przeczytać w listopadowym (z 2013 r.) numerze Architektura Murator.