mamy szpilkostradę, nie potrzebujemy nowej

opublikowane: 19 sie 2014, 09:48 przez eMSA Inicjatywa Edukacyjna   [ zaktualizowane 19 sie 2014, 09:54 ]
MAMY GOTOWĄ SZPILKOSTRADĘ - NOWA KOSZTOWNA JEST ZBĘDNA
Po dzisiejszym artykule nt. przetargu na wykonanie szpilkostrady napisaliśmy list adresując go głównie do Pani Magdaleny Kozioł z Gazety Wyborczej, ale także do kilkunastu innych osób zaangażowanych w ten temat od długiego czasu - osób i środowisk, które mobilizujemy na rzecz uwolnienia chodników na wrocławskim Rynku. Z powodu obaw urzędników i radnych przed restauratorskim lobby sprawa wygląda n przegraną, niemniej warto zawsze przekazać swój głos w tej sprawie:
----------
Dzień dobry,
Niniejszego maila piszę również do osób zaangażowanych w tę sprawę - podobnie jak ja, od kilku lat.

W związku z Pani dzisiejszym artykułem spieszę uzupełnić informację nt. komunikacji w Rynku i oceny projektu nowej szpilkostrady - pragnę sprostować to, co twierdzi p.Skrzyński, który w mojej ocenie jak zwykle bezpardonowo mydli oczy czytelnikom. Nasz prezentacja nt. Rynku i szpilkostrady (+filmy i obszerny artykuł) znajduje się tutaj:
https://sites.google.com/site/emsasobotka/ogrodkigastro/ogrodkigastronomicznewparkukulturowymstaremiastowroclaw

Tutaj - pełna prezentacja.

JESTEŚMY ZWOLENNIKAMI ISTNIEJĄCEJ SZPILKOSTRADY, A NIE NOWEJ. Podkreślam: szpilkostrada już istnieje, zaprojektował ją bodajże T.Myczkowski w ramach projektu nowej nawierzchni płyty głównej Rynku, wydzielając pas gładkich płyt kamiennych mniej więcej w środku chodnika. Nie ma więc żadnej potrzeby wydawać 3mln PLN na nową szpilkostradę. Trzeba mieć tylko odwagę w nowym sezonie ogródkowym zarządzić odkrycie istniejącej szpilkostrady spod stolików ogródków gastronomicznych i zaprzestać w ZZK wydawania bezzasadnych zezwoleń na całkowite zajmowanie chodników. Ruch między stolikami funkcjonuje z powodzeniem we Wrocławiu w wielu miejscach poza Rynkiem, jak również w wielu innych miastach Polski i świata.

Środowisko osób z niepełnosprawnością wyjaśniało nam już wielokrotnie, że p.Skrzyński porusza się na wózku pchanym przez asystenta, więc nie doświadcza on tak mocno problemów nawierzchni i dojazdów do wejść w pierzejach. Mikrowstrząsy powodowane przez uskoki nawierzchni, krawężniki itd. to bardzo niebezpieczne doznania. Osoby niewidome prowadzone przez psów przewodników również oceniły ten projekt negatywnie, o czym wspominał w swej opinii p. J. Ogonowski (w linku powyżej, obok innych opinii). Trasa wydłużona o np. 200-300% nie stanowi dla p. Skrzyńskiego problemu, ale dla innych TAK. Dla mnie również, mimo że na razie mam nogi i oczy w miarę sprawne. Jednak nie zgadzam się, jako obywatelka, ani na nieekonomiczną i segregacyjną szpilkostradę, ani zajmowanie publicznych chodników do celów komercyjnych. Urzędnicy twierdzą, że tradycją Wrocławia są markizy, a nie parasole odsunięte od pierzei, jak we wszystkich czołowych miastach Polski - dlaczego tak selektywnie traktują ową tradycję, skoro tradycją mojego miasta są też otwarte targowiska i mnóstwo ławek? Dlaczego akurat markizom pozwalają pozostać? Powód jest oczywisty - silne lobby rynkowych restauratorów. Receptą ma więc być szpilkostrada, która rzekomo wszystkich uszczęśliwi. Prognozuję, że kilka lub kilkanaście lat po tej fatalnej realizacji pojawią się znów pomysły, że coś trzeba naprawić i wybudować za publiczne pieniądze, bo coś nie działa. Jak może działaś ścieżka wokół ratusza??? Pomysł iście... komunistyczny: pokazać ludowi, którędy ma dreptać.

W odróżnieniu od p. Skrzyńskiego jest wiele osób pieszych poruszających na wózkach samodzielnie, bez asystentów - te osoby mają teraz (i po wybudowaniu tej "arterii" również będą mieć) bezzasadnie wydłużoną trasę ruchu i dojść do wejść w pierzejach - nie tylko oni, także piesi chodzący. Argumentów przeciw szpilostradzie jest więcej, jak choćby fakt, że stanie się ona pasem ruchu pieszego i kołowego, co prowadzi wprost do ryzyka kolizji, o czym wielokrotnie mówiła radna, p. E. Góralczyk. Obrona projektu tej "arterii" powołująca się na dostawy i ruch kobiet na szpilkach jest z gruntu absurdalna. Łączenie bowiem tych dwóch typów ruchu jest złe. Po chodnikach nie chodzą tylko kobiety na szpilkach. Samochody jeżdżą po Rynku nie tylko w godzinach dostaw, lecz o wiele częściej, co ww. radna również wielokrotnie podkreślała.

Wspólnie z osobami reprezentującymi środowisko osób z niepełnosprawnością, a także osób starszych i rodzin, czyli ogólnie tzw. <przeciętnych pieszych>, oceniliśmy wspólnie szpilkostradę całkowicie negatywnie, łącznie z faktem ciągłego i w naszje ocenie bezprawnego zajmowania chodników przez gastrogródki. Podkreślam: CAŁKOWICIE. Szeroka informacja na ten temat znajduje się tutaj:
https://sites.google.com/site/emsasobotka/ogrodkigastro/ogrodkigastronomicznewparkukulturowymstaremiastowroclaw

Pomysł ten pogłębi problemy komunikacyjne na Rynku oraz wprowadzi bardzo niepożądaną segregację ruchu, która jest całkowicie sprzeczna z ideą uniwersalnego projektowania (Universal Design) obowiązującą w cywilizowanym świecie realnie, a  nie tylko wizerunkowo (jak UM Wrocławia) troszczącym się o problemy ruchu nie tylko osób z niepełnosprawnością trwałą, ale też okresową (np. złamana noga lub ciężary, walizki itp.) lub wiekową (dziecko, senior). Szpilkostrada pogłębi też negatywną aranżację Rynku opartą na markizach i gastrogródkach zasłaniających partery zabytkowych pierzei oraz odsuwających ruch pieszy od lokali pozbawionych ogródków. Lokalizacja gastrogródków przy pierzejach zwiększa ryzyko opóźnienia akcji ratowniczej na piętrach nad ogródkami, a także generuje kolejne nieuzasadnione wydatki publiczne - najpierw na błędny projekt, potem jego błędne wykonanie, teraz na błędną korektę. Argumentów przeciwko szpilkostradzie jest multum. Była o tym mowa na zorganizowanym przeze mnie i p.T. Ossowicza spotkaniu konsultacyjnym przy okazji tworzenia Parku Kulturowego Stare Miasto. Brali w niej udział przedstawiciele środowiska osób z niepełnosprawnością, przechodnie, w tym osoby niewidome negatywnie wyrażające się o projekcie szpilkostrady. Mediów na to spotkanie nie wpuszczono, mimo, że się pojawiły, mimo że było to spotkanie publiczne w ramach konsultacji społecznych oraz konsultacji z organizacjami pozarządowymi. Prezentacja na ten temat jest w linku na początku tego listu.

Na koniec przypomnę, że postulujemy przepuszczenie ruchu pieszego między stolikami po istniejącej szpilkostradzie (załącznik - więcej slajdów w prezentacji w linku powyżej). Przypomnę też, że nawet pozwolenie na budowę można zaskarżyć i nie dopuścić do budowy - z taką procedurą zderzyły się ostatnio TBS-y na Opolskiej. Zaskarżeniu powinny podlegać również zezwolenia wydawane przez ZZK na bezzasadne w sensie społecznym i komunikacyjnym zajmowanie chodników. Oburzające jest, że Wydział Transportu ma to w nosie bardziej dbając o interesy wszystkich innych, niż wrocławscy piesi. Wrocław miasto spotkań! W aucie - tak. Wrocław dla wszystkich! Zmotoryzowanych - tak.
I nadal dziwicie się Szanowni Państwo, że takie miasta się wyludniają?

Pozdrawiam,
Anna Rumińska, eMSA Inicjatywa Edukacyjna, członkini Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Towarzystwo Kultury Czynnej
www.eMSArelacje.pl
tel.660.968.363.
wraz z zespołem przeciwników nowej szpilkostrady i blokowania chodników we Wrocławiu, tj. m.in. osób zaangażowanych w ww. konsultacje ws. Parku Kulturowego:
Piotr Dąbrowski, Wrocławski Sejmik Osób Niepełnosprawnych
Michał Fitas, Klub Kibiców Niepełnosprawnych
Elżbieta Góralczyk, Radna Miasta
Leszek Kopeć, Polski Związek Niewidomych
Aleksandra Busse-Brandyk, Polski Związek Niewidomych, Instytut Psychologii UWR
Jerzy Ogonowski, Klub Inteligencji Niewidomej RP
Paweł Parus, Klub Kibiców Niepełnosprawnych
Tomasz Jakub Sysło, Uniwersytet Wrocławski
Ewa Wasilewska, Architekt
Maciej Zuzański, Rada Osiedla Ołbin
+
Do wiadomości:
P. Wiesława Borczyk, prezes Ogólnopolskiej Federacji Stowarzyszeń Uniwersytetów Trzeciego Wieku
P. Tomasz Zdun, "Głos Seniora", Stowarzyszenie MANKO
Karkonoski Sejmik Osób Niepełnosprawnych
Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci Niewidomych i Słabowidzących "Tęcza"
---
Przedmiotowy artykuł w Gazeta.pl Wrocław: http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/5,35751,11815760,Budowa_szpilkostrady__Rozkopia_Rynek_jak_17_lat_temu_.html