Jeśli chcecie, możemy wam COŚ zaprojektować: architekturę (czyli w
wąskim rozumieniu: budynek:), ogród, park, plac, skwer, osiedle - co
chcecie - wszak eMSA ma genezę architektoniczną. Tutaj dowiecie się więcej. A propos... cenna i interesująca jest definicja architektury opublikowana niedawno w czasopiśmie "Autoportret", w tekście autorstwa Agostino de Rosa pt. Ma: pustka w przestrzeni chińskiej i japońskiej: "Kompozycja architektoniczna jest oparta na czynniku czasowym zarówno jeśli chodzi o funkcję fizyczną, jak i doświadczenie psychologiczne. Korzystając z czasu jako głównego czynnika organizacji, architektura mogłaby zostać zdefiniowana jako <przestrzenny wyraz życia i ludzkiego doświadczenia w czasie>".Co to jest architektura? Niby każdy dorosły wie, ale... Dzieci, zapytane o to, mówią, że to budowanie domów albo tektura. Z jednej strony architektura to sztuka kształtowania przestrzeni, z drugiej architektura to owa przestrzeń zbudowana, czyli zrobiona przez człowieka. Czy w takim razie siedliska budowane przez ptaki są architekturą czy nie? Współczesna krytyka architektury nie ma odpowiedzi na to pytanie, ponieważ żyjemy wciąż w epoce, w której dawne pewniki już się zdezaktualizowały, teorie upadły, tezy zostały obalone, a nowe jeszcze nie powstały. To wyjątkowo interesujący okres, więc dyskutujemy i badamy, jak ludzie różnie postrzegają architekturę. Szczególnie interesuje nas ta percepcja w przypadku architektury najtrudniejszej, np. nowoczesnej (ewentualnie - po prostu współczesnej) oraz powojennego modernizmu, czyli architektury obciążonej ambiwalentnymi wspomnieniami z okresu PRL. Jeśli nie rozumiecie tej architektury, a chcecie poznać jej genezę i symbolikę, napiszcie do nas, przyjedziemy, pokażemy, pobawimy się, wyjaśnimy, zrozumiecie. W rozdziale "zamówienia i współpraca" publikujemy możliwości współpracy z nami - zapraszamy. Wszystkie działania, które podejmujemy - w płaszczyźnie naukowej, edukacyjnej, aktywizacyjnej, publicystycznej - wyrastają przede wszystkim ze sfery antropologii kulturowej, a także ze sztuki kształtowania przestrzeni, czyli architektury i urbanistyki. W tych działaniach najbardziej liczą się dla nas relacje i zachowania ludzki, dopiero potem estetyka. Unikamy działań estetyzacyjnych, skupiamy się na działaniach integracyjnych, aktywizacyjnych, edukacyjnych i placemakingowych. Tutaj możecie wejść na stronę związaną z rewitalizacją modernistycznego budynku Audytorium Chemii we Wrocławiu, jednak nie publikujemy tam wszystkich naszych działań. fot. Anna Rumińska Tutaj możecie zobaczyć fotorelację z wybranych badań terenowych nt. architektury powojennego modernizmu. fot. Wojciech Prastowski Tutaj możecie obejrzeć najnowszy pomysł eMSA nt. potencjalnej przyszłości innej trudnej architektury, tj. architektury w stylu pop: SOLPOL POP HOUSE ilustracja: Sławomir Klimecki, Charakter |
architektura
Warsztaty makieciarskie MOSTY / Wrocław+Donostia
Tutaj i w linku poniżej zdjęcia makiety wykonanej przez wrocławskich uczniów z klasy IIIc pod wychowawstwem Pani Elżbiety Mierzwy ze SP nr 63 we Wrocławiu: *** Wydarzenia na Facebooku + zdjęcia i opisy: Sesja 1.: Sesja 2.: Sesja 3.: Sesja 4.: Finał + wystawa w Donostia: LINK *** Projekt "MOSTY / BRIDGES - architektoniczne warsztaty dla dzieci" to cykl warsztatów architektonicznych o ARCHITEKTURZE I KULTURZE, o wielu mostach w dwóch miastach: Wrocławiu/Polska i San Sebastian/Hiszpania - w powiązaniu z obchodami Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Głównym Organizatorem warsztatów jest hiszpańska pracownia architektoniczna „Maushaus Arquitectura, Anabel Varona i Carlos Varruti”. Współorganizatorem warsztatów zlokalizowanych we Wrocławiu jest eMSA Inicjatywa Edukacyjna www.emsarelacje.pl Projekt przewiduje 4 połączenia audio video z uczniami w Donostia / San Sebastian w okresie 11.2015 - 05.2016. Cel edukacyjny warsztatów to: - umożliwić uczniom z dwóch miast - Europejskich Stolic Kultury 2016 - wspólne spotkanie podczas połączenia audio-vide, - porównanie ich miast i architektury, w tym mostów, jako metafor komunikacji - poznanie historii i kultury obu miast nawzajem oraz, w miarę możliwości, państw i narodów, - wysłuchanie opowieści o miastach w oparciu o społeczną i kulturową metaforę MOSTU oraz architektury mostów. Zespół polski: liderzy: eMSA Inicjatywa Edukacyjna, Anna Rumińska, architekt, antropolog kultury, placemaker uczniowie i nauczyciele: Szkoła Podstawowa nr 63 im. Hanki Jasińskiej we Wrocławiu lokalizacja: Wrocław, Dział Pracy z Dziećmi, Dolnośląska Biblioteka Publiczna im. Tadeusza Mikulskiego we Wrocławiu Zespół hiszpański, baskijski: liderzy: Maushaus Arquitectura, Anabel Varona i Carlos Varruti, architekci uczniowie i nauczyciele: szkoła: Santa Teresa Ikastetxea lokalizacja: Donostia-San Sebastián 2016 / Kraj Basków, Hiszpania Warsztaty organizowane są w ramach programu "Haurbanistak de Donostia-San Sebastián 2016". *** Se trata de una serie de talleres sobre ARQUITECTURA & CULTURA, que relacionan los puentes en las dos ciudades: Wroclaw/Polonia y Donostia-San Sebastián/España dentro de los eventos de la Capital Europea de la Cultura 2016. El objetivo educativo de los talleres es: - reunir a niñ*s de las dos ciudades -Capitales Europeas de la Cultura2016- mediante conexiones audiovisuales. - comparar los espacios de sus ciudades y su arquitectura, incluidos los puentes, como metáforas de comunicación. - aprender sobre la historia y la cultura de ambas ciudades, y posiblemente los paises y naciones, a las que pertenecen. - escuchar historias de la ciudad basadas en la metáfora social y cultural de un PUENTE y su propia arquitectura. Equipo Wroclaw/Polonia: Dirección: eMSA Inicjatywa Edukacyjna, Anna Ruminska, arquitecta, antropóloga cultural y "creadora de espacios". Estudiantes y profesores: grammar school No 63 en Wroclaw, Polonia. Localización: Wroclaw, Polonia: Dział Pracy z Dziećmi - Biblioteka 7 Kontynentów / Dolnośląska Biblioteka Publiczna im. Tadeusza Mikulskiego we Wrocławiu Equipo Donostia-SanSebastián/España: Dirección: Maushaus Arquitectura, Anabel Varona y Carlos Arruti, arquitectos y especialistas en educación de arte y arquitectura con niñ*s. Estudiantes y profesores: Santa Teresa Ikastetxea Localización Donostia-San Sebastian, Spain: Los talleres forman parte del proyecto "Haurbanistak" de Donostia / San Sebastián 2016 **** These are the architectural workshops about ARCHITECTURE & CULTURE, about many BRIDGES in two TOWNS: Wroclaw/Poland and San Sebastian/Spain - in connection to European Capital of Culture 2016 festivities. The educational target of the workshops is to: - enable the young students from the two cities - European Capitals of Culture 2016 - meeting one anorther during audio-video connections, - comparing their town space and architecture, bridges included, as the metaphores of the communication, - learning about the history and culture of both towns and possibly countries and nations as well, - listening to their town stories based on the social and cultural metaphore of a BRIDGE and the architecture of the bridges itself. Polish team: leaders: eMSA Inicjatywa Edukacyjna, Anna Ruminska, architect, cultural anthropologist, placemaker students and teachers: grammar school No 63 in Wroclaw, Poland location: Wroclaw, Poland: Dział Pracy z Dziećmi - Biblioteka 7 Kontynentów / Dolnośląska Biblioteka Publiczna im. Tadeusza Mikulskiego we Wrocławiu Spanish team: leaders: Maushaus Arquitectura Maushaus, Anabel Varona i Carlos Arruti, architects students and teachers: Santa Teresa Ikastetxea location: Donostia / San Sebastian, Bask Country / Spain The workshop course is organized under the programme "Haurbanistak de Donostia / San Sebastián 2016". |
Zaśmiecanie architektury
FILHARMONIA WROCŁAWSKA, ul. Piłsudskiego Piękna (niekoniecznie na tym zdjęciu) architektura autorstwa arch. Wiktora Jackiewicza, uroczyście otwarta w 1968 roku. Wartościowa architektura i wartościowa placówka zeszpecona całkowicie reklamami. To jest instytucja kultury. Czy nowy budynek Narodowego Forum Muzyki, kiedy wreszcie będzie gotowy, również będzie tak obwieszony bilbordami i obstawiony wszelkimi możliwymi formami reklamy? To nie jest dobry przykład. Jako architekci i obywatele Wrocławia, apelujemy o oczyszczenie wrocławskiego dorobku architektonicznego - doskonałej modernistycznej architektury z lat 60. Tutaj więcej o tym pięknym budynku, jak również jego wygląd z 1972 roku - na portalu Wratislaviae Amici. |
1-3 of 3