aktualności‎ > ‎budujemy wrocław‎ > ‎

eMSA na targach maj 2013

opublikowane: 23 maj 2013, 05:50 przez eMSA Inicjatywa Edukacyjna   [ zaktualizowane 2 sty 2015, 04:03 ]
eMSA kolejny raz zorganizowała warsztaty makieciarskie na targach Budujemy Wrocław.





Zdjęcia - tutaj.
------------------








Dzieci własnoręcznie budowały przestrzenne makiety związane z architekturą i przestrzenią Wrocławia. Tym razem prowadziliśmy kilka odrębnych grup, z których każda zajęła się innym tematem i wykonała innego rodzaju makiety, np. pokoju, budynku, osiedla, dzielnicy. Poszczególne grupy były prowadzone przez Wolontariuszy eMSA (opis zespołu - poniżej). Po warsztatach dzieci zabrały swoje makiety do domów, przedszkoli lub szkół.

Polski Związek Firm Deweloperskich zrzesza kilkanaście firm realizujących obecnie rozmaite inwestycje osiedlowe we Wrocławiu. To właśnie makiety tych osiedli – lub ich części – budowały niektóre dzieci w trakcie warsztatów. Niektóre przyniosły też swoje własne plany pokojów i mieszkań, budowały ich makiety z pomocą naszego zespołu, w którego skład weszli specjaliści różnych dyscyplin.

Do budowania makiet jak zwykle używaliśmy materiałów plastycznych, biurowych, wykończeniowych i surowców z odzysku – te ostatnie dzieci przynosiły także z domów, np. wucerolki, lekotłoczki, styrotłoczki, jajotłoczki, nakrętki i małe pudełka (opakowania). Wszystkie przyniesione materiały i surowce wykorzystywały do budowania makiet. Makiety były zatem wykonane techniką apcyklingu (ang. upcycling), czyli kreatywnej techniki wykorzystania odpadów i przywrócenia im wyższej funkcji, niż tylko śmiecia. Makiety były budowane jako trwałe (klejone lub wykorzystujące inne zasady łączenia) i nietrwałe (zmienne, wariantowe, do ponownego użycia).

Zdjęcia - tutaj.
------------------

Zespół eMSA:

Anna Rumińska
(liderka)
Architektka, antropolożka kultury, publicystka, konsultantka, trenerka, menedżerka projektów, autorka inicjatywy edukacyjnej eMSA, członkini Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego, Towarzystwa Kultury Czynnej, Partnerstwa Lokalnego 8 Scen, doktorantka Studiów nauk o kulturze Uniwersytetu Wrocławskiego, zajmuje się konsultingiem, architekturą i przestrzenią publiczną, uniwersalnym dizajnem, placemakingiem, antropologią codzienności, antropologią rzeczy, antropologią miasta i przestrzeni publicznej, edukacją przestrzenną, kulturową i pro-społeczną, pracuje nad dysertacją doktorską o antropologii przestrzeni publicznej miasta na przykładzie Wrocławia.
Szymon Sobczak

Szymon jest specjalistą ds. organizacji reklamy i marketingu, zapewne dlatego ma tak doskonały kontakt z dziećmi:) Dawno temu, pewien nauczyciel przedmiotu o magicznej nazwie Plastyka, dostrzegł w nim potencjał twórczy i prowadził indywidualne rozmowy nt. sztuki i kreacji. Szymon reprezentuje obecnie podejście otwarte, purystyczne i całkowicie relatywistyczne do kreatywności dzieci: daje im wolną rękę, wybór i swobodę działania, w każdej osobie i pracy dostrzega ogromny potencjał twórczy i intelektualny. Jego ideałem zadania warsztatowego jest temat oparty na minimalnej liczbie półproduktów, np. dwóch: pudełka i rurki. Zadanie: zbuduj strukturę z tych dwóch rodzajów elementów... Pomysły dzieci zaskakują, uwierzcie!
Marcin Głowacki

Z wykształcenia kulturoznawca, absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego. Z zawodu najemnik korporacyjny, usilnie próbujący oddzielić życie prywatne od zawodowego. Ujęty pomysłem nadawania drugiego życia niepotrzebnym przedmiotom bierze udział w warsztatach makieciarskich jako wolontariusz. Architekturą i przestrzenią publiczną zainteresował się uprawiając "włóczęgostwo poznawcze", zadzierając nos na najwyższe dachy i zaglądając do zagrzybionych suteren. Przemierza ulicami i w myślach układa je na nowo. Efemeryczne własne miasto idealne.

Jacek Bartosik

Ukończył Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii na Uniwersytecie Wrocławskim. W swej karierze zawodowej pracował jako księgowy, przedstawiciel handlowy, handlowiec, a także przez pół roku był w Anglii i pracował w fabryce cukierniczej. Obecnie prowadzi agencję reklamową Brave Design. Wolontariat od dawna był jego marzeniem, pragnieniem, potrzebą. Nigdy nie odmawia udzielenia pomocy i wsparcia potrzebującym na różne sposoby. Bezinteresownie  pomaga w organizowaniu różnych wydarzeń kulturalnych i nie tylko. Chciałby, aby jego działalność w wolontariacie była oparta głównie na współpracy z dziećmi. Ma z nimi bardzo dobry kontakt, potrafi się z nimi komunikować i zorganizować im wolny czas, a przy tym przekazać cenną wiedzę. Ich uśmiech i wdzięczność są dla niego bezcenne.
Joanna Grześkowiak

Studentka drugiego roku prawa. Interesuję się wszystkim po trochu, jednak najwięcej mojego czasu zajmują mi zajęcia związane z muzyką i kulturą. Na warsztatach chciałaby przede wszystkim pomóc w przygotowaniach, poznać dzieci, ich marzenia i kreatywność oraz w miarę potrzeby wspomóc je w ich twórczości.
Joanna interesuje się historią i religiami. Pasjonują ją podróże i sport, a także muzyka i taniec.
Agnieszka Juraszek

Studentka na Wydziale Architektury Krajobrazu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu oraz Wydziału Animacji Społeczności Lokalnych na Państwowym Pomaturalnym Studium Animatorów Kultury i Bibliotekarzy. Miłośniczka pracy z dziećmi, która inspiruje ją do artystycznej twórczości. Zawodowo zainteresowana szczególnie placami zabaw, ogrodami tymczasowymi i społecznościowymi, street art’em oraz partycypacją. W wolnych chwilach zajmuje się rękodziełem. Uwielbia także jeździć na rowerze, odkrywając przy tym na nowo uroki miasta i piękno otaczającego krajobrazu. Nie znosi rutyny i monotonii. Ma nadzieję, że na warsztatach to dzieci zainspirują ją tym, jak stworzyć bądź przetworzyć podwórko, by było przyjazne dziecku.
Anna Niepala

Z wykształcenia jest architektem, a prywatnie - mamą 2-letniej Zosi. Jako mama-architekt chciałaby kształtować przestrzeń dziecięcą w taki sposób, aby sprzyjała ona rozwojowi dziecka i była zgodna z jego osobowością. Wkrótce zamierza otworzyć własną pracownię projektową - "Mikrokosmos". Wierzy w to, iż każda, nawet najmniejsza przestrzeń, może być dla dziecka wielkim światem. Chciałaby tę zasadę konsekwentnie wykorzystywać w swojej pracy. Indywidualne projekty wnętrz powstawać będą we współpracy z psychologiem dziecięcym oraz arteterapeutką. Warsztaty eMSA wykorzystuje do badań nad wpływem osobowości danego dziecka na stosowane przez nie konkretne rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne. Jest ciekawa, w jaki sposób temperament dziecka determinuje wnętrze i czy można w tej tematyce znaleźć pewne uogólnienia, jakąś zasadę. Wyniki badań przełożą się na jej praktykę zawodową.
Ewa Wasilewska

Architektka zafascynowana urbanistyką i placemakingiem, pochłaniająca literaturę garściami. Po okresie edukacyjnych podróży i studiów skupia obecnie swą uwagę na społeczności lokalnej i stara się wdrożyć tam nowe reguły zagospodarowywania przestrzeni publicznej miasta. Z pasją fotografuje otoczenie i zachowania ludzi. Stale współpracuje z eMSA i wraz z liderką stanowi jej najsilniejsze ogniwo: bierze wspólnie udział w emsowych przygotowaniach książek o przestrzeni publicznej Wrocławia opracowując m.in. rozdział poświęcony funkcjonowaniu osób z niepełnosprawnościami w miejskiej przestrzeni publicznej. Z dziećmi pracuje od kilku lat, bada ich percepcję przestrzenną i pomysłowość. Bardzo mocno interesują ją zagadnienia orientacji w przestrzeni. Pasjonatka przyrody i zrównoważonego rozwoju, roweryzacji, rękodzieła, kulinariów, zdrowego odżywiania i świadomej konsumpcji.