audiostrategie w polityce antisitting

opublikowane: 11 sty 2015, 08:12 przez eMSA Inicjatywa Edukacyjna   [ zaktualizowane 11 sty 2015, 08:17 ]
Audiostrategie są znane na całym świecie od lat. Audiomarketing jest jedną z takich strategii. Kojarzy się pozytywnie, ale przede wszystkim z perspektywy komercyjnego sprzedawcy. Wykorzystanie np. oprogramowania MUZAK służyć ma zwiększaniu <odwiedzalności> (visitability) miejsc handlu i tym samym zwiększaniu sprzedaży. Ludzie wchodzą, spacerują, nie umieją wyjść - sami nie wiedzą, dlaczego. Trzyma ich w sklepie odpowiednia muzyka. Audiomarketing jest jednym z typów marketingu zmysłowego, prócz np. aromamarketingu wykorzystującego zapachy dla regulacji handlu lub budującego stosowną olfaktosferę (sferę zapachową).

Inną strategią, również pozytywną z perspektywy sprzedawcy, jest antisitting wykorzystujący audiostrategię. Polega to na stosowaniu takich praktyk dźwiękowych, które zniechęcają ludzi do siedzenia w danym miejscu. Jednak nie wszystkich, bowiem najbardziej pożądani są ci o wysokiej sile nabywczej i będący wiernymi klientami, czyli ludzie dojrzali, w wieku produkcyjnym lub poprodukcyjnym. Osoby w wieku przedprodukcyjnym są niepożądane, ponieważ mało kupują, zajmują zbyt długo stoliki konsumpcyjne (np. przesiadując z laptopem i 3-godzinną kawą), a czasem też hałasują zawłaszczając fragment przestrzeni publicznej i odstraszając tych pożądanych, z pierwszej grupy.

Ludzie wymyślili więc inną audiostrategię. Emitując dźwięk komara odstrasza się w przestrzeni publicznej młodzież. Ano tak, tylko (ewent.przede wszystkim) młodzież, bowiem młode uszy słyszą dźwięki o wysokiej częstotliwości, a starsze już nie. MOSQUITO ALARM to strategia wykorzystywana np. przez centra handlowe, aby zniechęcić młodzież do przesiadywania w określonych miejscach.

W tym samym celu emituje się też muzykę klasyczną - młodzież, słysząc ją, często sama się wynosi, zapewne pamiętacie taki przypadek makdonaldowy lub dworcowy. Problem w tym, że emisja muzyki jest droższa, wymaga opłacenia tantiem. Handlowcy preferują więc mosquito alarm.
Przy okazji możecie sprawdzić, jaki mniej więcej wiek ma Wasz zmysł słuchu...
Posłuchajcie komara tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=uKl_sTh0oHE
Dodatkowo sprawdźcie wiek swoich uszu: https://www.youtube.com/watch?v=h5l4Rt4Ol7M
Comments